مدرس خیابانی، مدیرعامل شرکت کشتیرانی با بیان اینکه ۹۰ درصد فعالیتهای تجاری دنیا از طریق دریا انجام میشود، خاطرنشان کرد: گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران مجموعه خدمات خود را به جهت مواجهه با تحریمهای ظالمانه آمریکا، با برنامهریزی پیچیدهای انجام میدهد؛ چرا که بر اثر تحریمها و انواع محدودیتهای بینالمللی بر علیه ناوگان، شاهد آن هستیم که شناورهای گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران به اقصی نقاط جهان تردد دارند.
وی ادامه داد: به طور مثال هم اکنون خط منظم کشتیرانی به مقصد ونزوئلا فعال شده است تا گروه کشتیرانی بتواند به دورترین مناطق دنیا، خدمات حمل و نقل دریایی ارائه نماید.
مدرس خیابانی در ادامه اظهارات خود به تدوین پیش نویس سند پدافند غیرعامل در گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران نیز اشاره کرد و گفت: در حوزه سختافزار باید برای نوسازی و توسعه ناوگان سرمایهگذاری جدی صورت گیرد تا تابآوری و قدرت تحرک ناوگان را بیش از پیش افزایش دهیم.
وی با اشاره به رویکردهای گروه کشتیرانی در حوزه پدافند غیرعامل به توجه ویژه این مجموعه به استفاده از ظرفیتهای تولیدات داخلی اشاره و تأکید کرد: سازمان جهانی دریانوردی در سال ۲۰۲۰ قانون الزامآوری در دنیا برای استفاده از سوخت کم سولفور را به اجرا درآورد که با توجه به تحریمها ما را برای تهیه سوخت دچار مشکلات عدیدهای میکرد. چون خارجیها این نوع سوخت را در اختیار ناوگان ما قرار نمیدادند، اما خوشبختانه با پیگیریهایی که صورت گرفت و با همت پالایشگاههای کشور و وزارت نفت، امروز با افتخار تمامی سوخت مورد نیاز،در داخل کشور تولید شده و در اختیار ناوگان قرار میگیرد.
وی ادامه داد: همچنین در حال حاضر تعمیر ۱۰۰ درصد شناورهایی که امکان تعمیر آنها در داخل وجود دارد، در داخل کشور انجام میشود که در نوع خود کمنظیر است.
وی به صفر رساندن حضور نیروی خارجی در ناوگان ملی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران را به عنوان یکی از راهبردهای اصلی این شرکت دانست و خاطرنشان کرد: در سال ۹۸ حدود ۶۷۰ نفر دریانورد خارجی بر روی شناورهای ناوگان حضور داشتند؛ اما اکنون تمامی دریانوردان فعال در گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران از جوانان ایرانی هستند. دنیا در آینده نزدیک با کمبود نیروی دریانورد مواجه است و پیشبینی میشود در سال ۲۰۲۶ میلادی، کمبود حدود ۹۵ هزار نفر افسر دریایی به ثبت برسد؛ بنابراین طی یک برنامهریزی جدی در صدد آموزش دریانوردان در داخل از سوی مؤسسات آموزشی دریانوردی داخلی به ویژه مؤسسه آموزشی وابسته به گروه کشتیرانی هستیم.
وی در خصوص تأمین بخشی از نیاز ناوگان به شناورهای تازه نفس با تکیه بر توانمندی ساخت داخل نیز گفت: در حال حاضر امکان ساخت شناورهای اقیانوس پیما به راحتی در جنوب کشور مهیا نیست؛ اما توانمندی ساخت شناورهایی در کلاس دریای خزر در شمال کشور فراهم است؛ به همین جهت قرارداد ساخت چهار فروند شناور چندمنظوره با شرکت کشتیسازی «صدرا نکا» منعقد شده که در حال انجام است. در جنوب کشور نیز برای ساخت شناورهای فراساحل، قراردادی با شرکت کشتیسازی اروندان منعقد شده است. این در حالی است که متأسفانه به دلیل عدم حمایت کافی، این شرکتها طی سالهای اخیر تقریباً دچار ورشکستگی شده بودند. بنابراین لازم است از این سازندگان به لحاظ مالی و فنی- مهندسی حمایت شود که گروه کشتیرانی در این خصوص پیشگام شده است.
مدیرعامل گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، ادامه داد: متأسفانه بانکها تاکنون حمایتی برای ساخت این شناورها از سوی صنایع داخلی نداشتهاند، به همین علت گروه کشتیرانی با تکیه بر بنیه مالی خود تاکنون رقمی حدود ۱۰۰ میلیون دلار برای ساخت شناورهای ۳۵۰۰ هزار تنی سرمایهگذاری کرده است. همچنین برای توسعه ناوگان، ۶۴ هزار TEU کانتینر نیز طی سال گذشته و جاری خریداری شده است. ضمن اینکه برنامهریزیها بر این مبنا قرار دارد که بخشی از نیاز به این کانتینرها از داخل تأمین شود.
وی در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع حملات سایبری پرداخت و خاطرنشان کرد: با همت همکاران، سامانههای پدافندی ایجاد شده است که خوشبختانه تا امروز مجموعه گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران را در مقابل انواع حملات سایبری حفظ کرده و آسیبی در این بخش متوجه ناوگان نشده است.
وی به تدوین سند راهبردی ۵ ساله گروه کشتیرانی نیز اشاره کرد و گفت: حدود چهار سال است که در گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران سند راهبردی ۵ ساله تنظیم شده است که هر سال این سند ویرایش میشود؛ هدف این است که در زمینه ارائه خدمات جامع لجستیک در حوزههای مختلف حمل و نقل چندوجهی و کریدور شمال جنوب نقش ایفا نماییم.
مدیرعامل گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با تأکید بر اینکه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران از جمله ناوگان دریایی است که نیازمند توسعه و نوسازی میباشد، به مصوبه «شورای عالی صنایع دریایی» در این رابطه، که از سوی ریاست محترم جمهور به عنوان رئیس این شورا ابلاغ شده است، اشاره کرد و گفت: اگر توسعه بخش دریایی را دنبال نکنیم طی پنج سال آینده ۳۰ درصد ناوگان و در ده سال آینده ۷۰ درصد ناوگان بین المللی کشور امکان تردد در بنادر توسعه یافته دنیا را نخواهد داشت. ما نیز باید ناوگان خود را از ۱۴۱ فروند به ۱۸۹ فروند کشتی افزایش دهیم و در جهت توسعه ناوگان کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران گام برداریم.
https://moalefnews.ir/?p=12673